On sellaistakin väitetty, että innostus ei ole koskaan johtanut mihinkään hyvään. Tästä huolimatta tapani mukaan olen innostunut gradun kirjoittamisesta. Ajatuksen tasolla koko projekti tuntuu mielekkäältä. Olen siis kaukana vielä siitä hajoamispisteestä, joka saattaa vaania jossain nurkan takana. Erityisesti tällainen vaara on näköpiirissä suhteellisen tiukan aikataulun vuoksi. Asenne on kuitenkin nyt sellainen, että homma laitetaan tyylikkäästi purkkiin ripeällä aikataululla. Gradun kirjoittaminen tuntuu oikeasti tässä vaiheessa (huomioikaa siis, että vielä ei ole kirjoitettu riviäkään) todella vapauttavalta, koska saan itse päättää aikatauluistani. En ole töissä, joten  vuorossa on kesäloma, jonka aikana saan tehdä jotain luovaa. Tosin tieteellisen kirjoittamisen vaatimukset rajoittavat graduni lyyrista puolta, mutta onhan tämä nyt toista kun töitä paiskiessa kahdeksasta neljään suhteellisen rajoitetuissa spekseissä. 

Minulla on tekemättä vielä muutama tentti ja ajattelin aloittaa tämän gradun kirjoittamisen pehmeällä laskulla. Kävin juuri kirjastosta lainaamassa erään tieteellisen kirjoittamisen opuksen, joka kuuluu yhden vielä suorittamatta jääneen kurssiin vaatimuksiin. Tämä opus toimikoon eräänlaisena johdatuksena jälleen kerran tutkimuksen maailmaan. 

Se, että olen tänään aloittamassa graduani on vaatinut melkoista matkaa taaksensa. Siksi hiljennyn jälleen nöyrästi sen edessä, että voin ylipäänsä näin vapautuneissa tunnelmissa kirjoittaa gradun tekemisestä ja suunnitella tulevaisuutta iloisin mielin. Aina en ole ollut niin kovinkaan iloinen. Olen kulkenut jonkin verran matkaani hyvin synkissä vesissä. Luonteeseeni kuuluu tiettyjen kysymysten esittäminen, kuten miksi jokin asia on tietyllä tavalla tai mitä jokin tarkoittaa. Kun elämässä sattui suuria rikkoutumisia, ei ollut enää niin helppo löytää vastausta kysymykseen miksi. Parin vuoden ajan koulunkäynti oli telakalla. Työelämä taisi kuitenkin tehdä hyvää minulle ja aloin löytämään uusia vahvuuksia itsestäni. Olen vieläkin joltain osin aavistuksen kallellaan ja tuntuu, että muutama sarana saattaa repsottaa tuolla pääkopassa :D Joka tapauksessa olen kiitollinen siitä, että olen tässä uuden alussa. Siltä tämä nimittäin tuntuu. Nyt lukemaan...